Οι προσαρμογές της Ρωσίας στις εμπορικές σχέσεις μετά την εισβολή στην Ουκρανία

Από τη στιγμή που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, οι εμπορικές της σχέσεις με την Ευρώπη έχουν διαταραχθεί σημαντικά, αναγκάζοντάς την να στραφεί σε νέους εμπορικούς εταίρους, κυρίως στην Ασία. Η Κίνα απορροφά το μεγαλύτερο ποσοστό του ρωσικού πετρελαίου, ενώ και η Ινδία παρουσιάζει αυξημένο ενδιαφέρον για ρωσικά καύσιμα. Αυτές οι εναλλακτικές αγορές επιτρέπουν στη Ρωσία να χρηματοδοτεί τη στρατιωτική της μηχανή για περισσότερο από δύο χρόνια, διατηρώντας παράλληλα μία σχετική ανάπτυξη της οικονομίας της.

Ωστόσο, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal, η προσαρμογή στα νέα δεδομένα είναι δύσκολη, ιδίως για τα δυσκίνητα εμπορεύματα όπως οι υδρογονάνθρακες. Παρά τον αρχικό επιτυχία της Ρωσίας να παρακάμψει τις κυρώσεις, η κατάσταση αυτή είναι πιο περίπλοκη σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο. Η Ρωσία εξήγαγε το αέριο της στην Ευρώπη μέσω αγωγών για πολλές δεκαετίες, με σημαντικό τον Nord Stream, ο οποίος πλήγηκε από επιθέσεις το 2022.

Η ικανότητα της Ρωσίας να εξάγει αέριο στο εξωτερικό έχει περιοριστεί, καθώς δεν διαθέτει ικανοποιητική υποδομή για τη μεταφορά του στην Κίνα. Το σχέδιο Power of Siberia 2, που προορίζεται για τη μεταφορά αερίου προς την Κίνα, δεν έχει ευνοϊκή υποδοχή από το Πεκίνο. Έτσι, η Ρωσία αναγκάζεται να στραφεί στη δυνατότητα υγροποίησης του αερίου, κάτι για το οποίο δεν διαθέτει επαρκείς υποδομές λόγω των κυρώσεων.

Στο μεταξύ, οι εξαγωγές πετρελαίου στη διάρκεια του Σεπτεμβρίου έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση, με τη Ρωσία να εξάγει πέρα από το ήμισυ του πετρελαίου της στην Κίνα. Παρά την επιτυχία αυτή, οι εξαγωγές άνθρακα προς την Κίνα έχουν μειωθεί, καθώς οι σιδηροδρομικές μεταφορές προσανατολίζονται κυρίως σε ξυλεία, χάλυβα και εμπορευματοκιβώτια με κινεζικά προϊόντα.

Ο πόλεμος έχει επιταχύνει τα ρωσικά σχέδια για την ανάπτυξη εναλλακτικών διαδρόμων μεταφοράς μέσω Αρκτικής, οι οποίες είναι όμως υπό πίεση λόγω των περιορισμών στις υποδομές και την πρόσβαση σε τεχνολογία. Παράλληλα, η Ρωσία εξετάζει να μειώσει τον χρόνο μεταφοράς των εξαγωγών της προς την Ινδία μέσω του διάδρομου Βορρά-Νότου, αν και οι υποδομές στο Ιράν παραμένουν αδύναμες και οι χρηματοδοτικές εκκρεμότητες καθυστερούν αυτά τα σχέδια.

Πηγή: kathimerini.gr