Ελληνικά Πανεπιστήμια και Διεθνείς Συνεργασίες: Πρόταση για Ξενόγλωσσα Προγράμματα Δίχως Διακρίσεις

Τη δυνατότητα να φοιτούν Έλληνες απόφοιτοι λυκείου σε ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα, που θα διοργανώνονται από ελληνικά πανεπιστήμια σε συνεργασία με ξένα, προτείνει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεράσιμος Σιάσος. Αυτή η καινοτόμα πρόταση εκφράζεται στο πλαίσιο της προσπάθειας εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων και στα όρια της πρόσφατης θεσμοθέτησης μη κρατικών ΑΕΙ.

Ο κ. Σιάσος έκανε την πρόταση του κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την παρουσίαση του βιβλίου του τέως γενικού γραμματέα Ανωτάτης Εκπαίδευσης και καθηγητή Ιατρικής, Οδυσσέα-Ιωάννη Ζώρα, επισημαίνοντας ότι «τα κοινά (joint) προγράμματα με ξένα κορυφαία πανεπιστήμια που οδηγούν σε joint πτυχίο, θα έπρεπε να δέχονται τόσο ξένους όσο και Έλληνες φοιτητές». Η πρόταση αυτή θεωρείται σύμφωνη με το ευρωπαϊκό δίκαιο περί ισότητας πρόσβασης στην εκπαίδευση.

Απαντώντας σε ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα της υπάρχουσας κατάστασης, ο κ. Σιάσος ανέφερε στον Ευάγγελο Βενιζέλο, συνταγματολόγο, ότι η μη αποδοχή Ελλήνων αποφοίτων λυκείου σε προγράμματα με δίδακτρα φαίνεται να είναι παράνομη, κάτι που ο Βενιζέλος δεν σχολίασε. Παράλληλα, πληροφορίες από το υπουργείο Παιδείας αναφέρουν ότι μία τέτοια πολιτική απόφαση θα μπορούσε να θεωρηθεί αντισυνταγματική και να δημιουργήσει τμήματα «δύο ταχυτήτων» εντός των πανεπιστημίων.

Ο κ. Σιάσος έχει αναφέρει την ιδέα του και σε προηγούμενες συναντήσεις της συνόδου πρυτάνεων, αλλά είναι η πρώτη φορά που την εκφράζει δημόσια, εν μέσω κυβερνητικών στελεχών. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν σημαντικά πρόσωπα από την ακαδημαϊκή και πολιτική ζωή της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του υπουργού Παιδείας και άλλων κυβερνητικών αξιωματούχων.

Στο πλαίσιο του βιβλίου του κ. Ζώρα, που έχει τίτλο «Κραταιό πανεπιστήμιο: Διαχρονία και μεταρρυθμιστικές προτάσεις», προτείνονται και άλλες μεταρρυθμίσεις, όπως η αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ. Ο Ζώρας αναφέρει ότι η ρύθμιση της ανομίας στα πανεπιστήμια απαιτεί αλλαγή της νοοτροπίας της κοινωνίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας, υποστηρίζοντας ότι η αποσύνδεση του ακαδημαϊκού βίου από τον κομματικό είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη μιας υγιούς ακαδημαϊκής κουλτούρας.

Πηγή: kathimerini.gr