Η Επανάσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ελληνική Εκπαίδευση

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει αρχίσει να στερεώνεται στην ελληνική εκπαιδευτική σκηνή, με μαθητές και καθηγητές σε γυμνάσια και λύκεια να επιστρέφουν συχνά σε εφαρμογές AI για την επίλυση ερωτήσεων και τη διοργάνωση σχολικών εκδηλώσεων. Πανεπιστημιακοί χρησιμοποιούν εργαλεία AI για την επιλογή θεμάτων, ενώ φοιτητές αξιοποιούν τη βοήθεια της τεχνολογίας στις εργασίες τους και στις εξετάσεις. Ενώ κάποιοι εκπαιδευτικοί δείχνουν επιφυλακτικότητα, άλλοι επιζητούν πιστοποίηση στη νέα τεχνολογία. Ενδεικτικό είναι το υψηλό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για το επιμορφωτικό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Πατρών σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση, το οποίο μέσα σε τέσσερις ημέρες συγκέντρωσε πάνω από 5.000 εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, με περισσότερες από 20.000 αιτήσεις συμμετοχής.

Ειδικά μετά την κυκλοφορία του ChatGPT από την OpenAI τον Νοέμβριο του 2022, η εκπαιδευτική κοινότητα αναγνώρισε τις επιπτώσεις αυτής της τεχνολογίας. Καθώς οι μαθητές άρχισαν να χρησιμοποιούν τις δυνατότητες του ChatGPT χωρίς προηγούμενη εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί ανησύχησαν και αναρωτήθηκαν για τις πιθανές επιπτώσεις στην υλοποίηση της εκπαίδευσης, τη λογοκλοπή και τον ρόλο του δασκάλου σε ένα “έξυπνο” σχολείο.

Όπως παρατηρεί η Ζωή Γαβριηλίδου, καθηγήτρια Γλωσσολογίας, είναι απαραίτητη η καθοδήγηση του εκπαιδευτικού για τη σωστή χρήση του ChatGPT, ώστε οι μαθητές να μάθουν να αξιολογούν κριτικά τις πληροφορίες που αυτό παρέχει. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλλει στη διαφοροποίηση της μάθησης με βάση τις ανάγκες του κάθε μαθητή, συμβάλλοντας στην εξατομικευμένη εκπαίδευση.

Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι πλατφόρμες AI χρησιμοποιούνται για βιβλιογραφικές έρευνες και την εκπόνηση εργασιών, κάτι που εγείρει ερωτήματα για την ηθική της χρήσης τους. Σημαντική είναι η αναγκαιότητα προσαρμογής των αναλυτικών προγραμμάτων στις εξελίξεις που συνδέονται με την τεχνητή νοημοσύνη, καθώς πολλά σχολικά βιβλία γράφονται με βάση παλαιότερα προγράμματα.

Στον τομέα των προσωπικών βοηθών για τους μαθητές, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δρομολογήσει το σχέδιο να διαθέτει κάθε μαθητής ένα chatbot για την υποστήριξή του, ανάλογα με τις ανάγκες του. Αυτές οι εξελίξεις έχουν ήδη εφαρμοστεί σε προηγμένες τεχνολογικά χώρες.

Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν να μην χάσουν την ευκαιρία να ενταχθούν σε αυτές τις αλλαγές, συμμετέχοντας σε προγράμματα που προσφέρουν γνώσεις σχετικά με την τεχνολογία αυτή.

Πηγή: kathimerini.gr