Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων και διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς, όπως οι Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου και άλλοι. Στο έργο περιλαμβάνεται αμαξοστάσιο 50.000 τ.μ., που περιέχει κέντρο ελέγχου λειτουργίας και επισκευαστική βάση. Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση εκτιμάται σε 254.000 επιβάτες, με τη δυνατότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών ανά ώρα.
Η διάρκεια του ταξιδιού για τους επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων στους σταθμούς, υπολογίζεται στα 17 λεπτά, ενώ η χρονοαπόσταση μεταξύ των συρμών θα είναι 2,5 λεπτά στην αρχή της λειτουργίας. Με την επόμενη επέκταση προς Καλαμαριά, που αναμένεται το δεύτερο εξάμηνο του 2025, προβλέπεται ότι θα εξυπηρετούνται καθημερινά περίπου 313.000 επιβάτες, μειώνοντας την κυκλοφορία ΙΧ οχημάτων κατά 57.000 ημερησίως και ρύπους CO2 κατά 212 τόνους.
Κατά τη διάρκεια της κατασκευής, αποκαλύφθηκαν πολύτιμα αρχαιολογικά ευρήματα, κυρίως στους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας». Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να δουν αυτά τα ευρήματα στους σταθμούς του Μετρό και σε μουσεία. Ο σταθμός «Βενιζέλου» είναι ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος στον κόσμο που έχει ενταχθεί σε ένα τεχνικό έργο.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι σχεδιασμένο με σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και αξιοπιστίας. Το αυτόματο σύστημα (χωρίς οδηγό) θα το καθιστά ένα από τα πιο προηγμένα Μετρό στην Ευρώπη. Η λειτουργία του παρακολουθείται από πολλαπλούς αυτόματους μηχανισμούς ελέγχου, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την προστασία των επιβατών.
Επιπλέον, οι πλατφόρμες διαθέτουν σταθερές θύρες, προκειμένου να απομονώνουν το χώρο των σηράγγων και να προστατεύουν τους επιβάτες. Το σύστημα μπορεί να προσαρμόσει τα δρομολόγια ανάλογα με τη ζήτηση, αυξάνοντας έτσι την εξυπηρέτηση σε περιόδους μεγάλης επιβατικής κίνησης.
Άλλες καινοτομίες περιλαμβάνουν αυτοματοποιημένους κλιματιζόμενους συρμούς, συστήματα αυτόματων θυρών, καθώς και προηγμένα συστήματα μετάδοσης δεδομένων. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τα τρένα είναι ανακυκλώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον, συμβάλλοντας στη βιωσιμότητα του έργου.
Πηγή: kathimerini.gr