Κάθε χρόνο, το ΕΕΣ αναλύει τα έσοδα και τις δαπάνες της Ε.Ε., ελέγχοντας την αξιοπιστία των ετήσιων λογαριασμών και τη συμμόρφωση των χρηματοοικονομικών πράξεων με τους ισχύοντες κανόνες. Το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος συγκρίνεται με το όριο του 2%, που θεωρείται το όριο πέρα από το οποίο οι παράτυπες δαπάνες είναι σημαντικές. Το 2023, το επίπεδο σφάλματος ανήλθε σε 5,6%, αύξηση σε σχέση με το 4,2% το 2022 και 3,0% το 2021, αν και οι λογαριασμοί εμφανίζουν την οικονομική κατάσταση της Ε.Ε. με εύλογο τρόπο.
Αναφορικά με τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), από τα 48,0 δισ. ευρώ που δαπανήθηκαν, υπήρξαν παρατυπίες, καθώς πληρωμές χορηγήθηκαν χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις. Ο Τόνο Μέρφι, πρόεδρος του ΕΕΣ, τόνισε την ανάγκη για ισχυρά συστήματα εποπτείας και λογοδοσίας σε επίπεδο κρατών μελών και Ε.Ε., δεδομένων των υψηλών επιπέδων παράτυπων δαπανών.
Το ΕΕΣ επίσης εντόπισε 20 περιπτώσεις εικαζόμενης απάτης και σημείωσε ότι σχεδόν 11 δισ. ευρώ από το σύνολο των 191,2 δισ. ευρώ στις πληρωμές δαπανήθηκαν εσφαλμένα. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούν οι ταμειακές ροές των Ταμείων Συνοχής, όπου τα σφάλματα αυξήθηκαν κατά 45% σε σύγκριση με πέρυσι.
Ο υψηλός πληθωρισμός συνεχίζει να επηρεάζει τον προϋπολογισμό, με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι μέχρι το τέλος του 2025, η αγοραστική δύναμη του προϋπολογισμού θα μπορούσε να μειωθεί κατά σχεδόν 13%. Στις 298,0 δισ. ευρώ ανέρχεται το συνολικό άνοιγμα του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για το 2023, αριθμός που είναι αυξημένος σε σχέση με το 2022.
Η χρηματοδότηση που παρέχει η Ε.Ε. στην Ουκρανία έχει υπερδιπλασιαστεί, γεγονός που ενδέχεται να δημιουργήσει πρόσθετο πίεση στον προϋπολογισμό στο μέλλον. Τέλος, το ΕΕΣ επισημαίνει τους κινδύνους που προκύπτουν από τη διευκόλυνση χρηματοδότησης που προγραμματίζεται για την Ουκρανία από το 2024 μέχρι το 2027.
Πηγή: kathimerini.gr