Το φαινόμενο του εθισμού στα casual games και οι επιπτώσεις του στην καθημερινή ζωή

Στο σαλόνι της Ελένης και του Κυριάκου στην Αθήνα, το ρολόι δείχνει περασμένα μεσάνυχτα. Καθισμένοι δίπλα-δίπλα στον καναπέ αλλάζουν ελάχιστες κουβέντες, κυρίως γιατί ο καθένας είναι απορροφημένος στο κινητό του, παίζοντας. Είναι μια συνήθεια που επιβεβαιώνει την ανάγκη τους για χαλάρωση έπειτα από μια δύσκολη μέρα στο γραφείο. Το παιχνίδι που έχουν επιλέξει οι τελευταίοι μήνες είναι το Royal Match, που καλεί τους παίκτες να βοηθήσουν τον βασιλιά Ρόμπερτ να χτίσει το κάστρο του.

Τα casual games, όπως το Royal Match, έχουν σχεδιαστεί με απλούς κανόνες και γρήγορη αλληλεπίδραση, κάτι που τα καθιστά ιδανικά για χρήστες που επιθυμούν μια σύντομη και εύκολη διασκέδαση. Η κατηγορία αυτή ξεκίνησε με το Pacman το 1980 και έχει εξελιχθεί σε μια τεράστια βιομηχανία. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία από την Statista, η αξία της βιομηχανίας των casual games εκτιμάται στα 15,71 δισ. ευρώ και θα φτάσει τα 23,14 δισ. ευρώ μέχρι το 2029, αποδεικνύοντας τη μαζική απήχηση του είδους.

Η εμμονή με τα casual games δεν περιορίζεται μόνο στην Αθήνα. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, με αρκετούς ανθρώπους να περνούν ώρες παίζοντας παιχνίδια όπως το Gardenscapes, το Among Us και το Candy Crush, σε διάφορα μέρη και περιστάσεις. Οι παίκτες συχνά ασχολούνται με αυτά κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων στη δουλειά ή ενώ περιμένουν σε δημόσιες συγκοινωνίες.

Ο Κυριάκος Γ., που περνάει χρόνο παίζοντας το Royal Match μαζί με την Ελένη Π., παρατηρεί τις συνέπειες της ενασχόλησής τους. Όπως αναφέρει, η τάση να παίζουν παράλληλα με την παρακολούθηση σειράς έχει κοινωνικές ωστόσο και συναισθηματικές προperשתες. Οι ίδιοι οι παίκτες αναγνωρίζουν ότι οι δυνατότητες που προσφέρει το casual gaming, όπως οι στόχοι και οι προκλήσεις, μπορούν να δημιουργήσουν μια μορφή εθισμού, με τον Κυριάκο να εκφράζει τις ανησυχίες του για τις βραδινές ώρες παιχνιδιού που συχνά επηρεάζουν τον ύπνο.

Οι ψυχολόγοι και ειδικοί στον τομέα των εξαρτήσεων τονίζουν την επίδραση που έχουν αυτά τα παιχνίδια στην καθημερινή ζωή των χρηστών. Οι περιπτώσεις εθισμού σε casual games, σύμφωνα με τις στατιστικές, παρατηρούνται τόσο σε εφήβους όσο και σε ενήλικες. Οι παράγοντες που οδηγούν σε μια ανθυγιεινή ενασχόληση δεν είναι μόνο οι ίδιοι οι παίκτες, αλλά και το περιβάλλον.

Ο Ορέστης Β., δημόσιος υπάλληλος, αναγνωρίζει πως παίζει τουλάχιστον δύο ώρες την ημέρα, χρησιμοποιώντας τη διασκέδαση στα διαλείμματα του και στις μεταφορές. Η προσπάθεια του να περιορίσει τον χρόνο παιχνιδιού τον κάνουν να απομακρύνει τα παιχνίδια από το κινητό του, προκειμένου να συγκεντρωθεί σε σοβαρές ευθύνες.

Η συνήθεια αυτή επίσης παρατηρείται και στον Γεράσιμο Κ., ο οποίος βλέπει τα casual games ως μια εύκολη απασχόληση που του επιτρέπει να γλιτώσει από την πίεση του χρόνου. Παρόλο που οι περισσότεροι χρήστες φαίνεται να εντοπίζουν χαρά και χαλάρωση μέσω αυτών των παιχνιδιών, οι ειδικοί προειδοποιούν για τους κινδύνους της υπερβολικής ενασχόλησης, που μπορεί να οδηγήσουν σε συμπεριφορές που επηρεάζουν την καθημερινή ζωή και τις σχέσεις.

Η συζήτηση γύρω από τα παιχνίδια αυτά προκαλεί έντονο ενδιαφέρον. Αν και η αδράνεια μπορεί να φαίνεται αθώα, η συνεχής εξάρτηση από τα casual games αναδεικνύει μια πραγματικότητα που αξίζει να ερευνηθεί περαιτέρω. Πηγή: kathimerini.gr