Η Ανάπτυξη του Ηλεκτρονικού Εμπορίου στην Ελλάδα και η Συγκριτική Ευρωπαϊκή Κατάσταση το 2023

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Έκθεσης Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2024 που δημοσίευσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, το 2023 το ποσοστό των καταναλωτών στην Ελλάδα που πραγματοποίησε ηλεκτρονικές αγορές έφτασε το 58% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών. Αυτό σημαίνει ότι το ποσοστό παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με το 2022, με τις εκτιμήσεις να δείχνουν ότι δεν αναμένονται μεγάλες αλλαγές και για το 2024. Είναι ενδιαφέρον ότι οι καταναλωτές που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο αυξήθηκαν ελαφρώς το 2023, φτάνοντας το 86% σε σύγκριση με το 84% που ήταν το 2022, ενώ για το 2024 αναμένεται να φτάσουν το 88%.

Σημαντική είναι η αναφορά για το 2019, όπου το ποσοστό των ηλεκτρονικών αγορών ήταν μόλις 39%, ενδεικτικό της εξέλιξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα μέσα στην τελευταία πενταετία αλλά και πριν την πανδημία. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C το 2023 υπήρξε μέτρια, με αύξηση 3% από 2% το 2022, και ο εγχώριος τζίρος ανήλθε σε 887 δισ. ευρώ, παρά τη μείωση του πληθωρισμού από 8,5% σε 6,1%.

Παρά τις θετικές προοπτικές, το ηλεκτρονικό εμπόριο εξακολουθεί να επηρεάζεται από τον πληθωρισμό, ο οποίος έχει προκαλέσει μείωση των πωλήσεων κατά 3% σε σταθερές τιμές το 2023. Αντίθετα, μόνο η Νότια και η Ανατολική Ευρώπη παρουσίασαν ανάπτυξη σε πραγματικές τιμές, με αυξήσεις 2,6% και 9%, αντίστοιχα. Για το 2024, αναμένεται περαιτέρω άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 5%, υποθέτοντας ότι ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί κατά μέσον όρο στο 2,7%.

Στην Ευρώπη γενικότερα, το 2023 περίπου το 71% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών προέβη σε αγορές μέσω διαδικτύου, σημειώνοντας απότομη αύξηση από 69% το 2022. Αξιοσημείωτη είναι η υψηλή διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών σε χώρες όπως η Ολλανδία και η Νορβηγία, με ποσοστά 92% και 91% αντίστοιχα. Σε αντίθεση, χώρες με χαμηλότερες επιδόσεις περιλαμβάνουν τη Μολδαβία (26%), το Μαυροβούνιο (29%) και άλλες βαλκανικές χώρες.

Πηγή: kathimerini.gr